Pierwsza szkoła podstawowa Montessori w Poznaniu

Edukacja w harmonii

Informacje o szkole

Szkoła Montessori wyrasta z przekonania, że każde dziecko jest indywidualnością i ma naturalną potrzebę poznawania świata, którą realizuje przez działanie.

Zapewniając dziecku możliwość realizacji tej potrzeby, nie ograniczając jego spontaniczności, możemy osiągnąć takie same wyniki lub nawet lepsze niż szkoły tradycyjne.

W naszej szkole wychodzimy z założenia, że każde dziecko wymaga indywidualnego podejścia, każde bowiem ma inne zainteresowania, potrzeby i tempo pracy. Skoro tak jest, to dajemy naszym wychowankom wolność wyboru. To właśnie ta możliwość wyboru sprawia, że dzieci odczuwają radość z samodzielnego odkrywania reguł i zasad rządzących światem. Ponieważ zaś poznawanie zawsze jest związane z praktycznym działaniem na konkretnych materiałach (tzw. materiałach rozwojowych), dlatego nasi uczniowie lepiej rozumieją pojęcia abstrakcyjne i odczuwają silną potrzebę dalszego odkrywania tajników wiedzy.

W procesie uczenia pozwalamy dzieciom na popełnianie błędów, uznając, że nauka na błędach uczy nie tylko odpowiedzialności za własne decyzje, lecz także jest naturalnym sposobem poznawania świata. Uczeń przebywając w salach wyposażonych w starannie przygotowane i pogrupowane materiały rozwojowe, uczy się przez eksperymentowanie i innego rodzaju praktyczne działania.

W pedagogice Montessori ważną rolę odgrywa nauczyciel, który nie ocenia, ale wspiera dziecko w jego wysiłkach. Nasza szkoła wyklucza bowiem ducha rywalizacji, a zamiast tego daje szanse na okazywanie wzajemnej pomocy pod okiem nauczyciela – przewodnika w poznawaniu.

Podczas tzw. pracy własnej każde dziecko, wspierane przez nauczyciela, może zająć się materiałami z innej dziedziny. Uznajemy więc, że bez znaczenia jest poziom, na którym wykonywane są zadania z poszczególnych przedmiotów. Jest dla nas sytuacją normalną, że np. jedno dziecko w klasie dopiero uczy się czytać, gdy inne już czyta płynnie duże fragmenty czy nawet książki.

Dlatego w naszej szkole dzieci w różnym wieku uczą się wspólnie, w klasach łączących 3-4 roczniki. Zaletą takich klas jest istnienie dziecka w naturalnej grupie. Tutaj każdy może poszukać pomocy u starszych kolegów bądź przeciwnie, powtarzać i utrwalać wiedzę przez kontakt z młodszymi.

Taka organizacja daje także możliwość prowadzenia lekcji w zespołach dobieranych wg uzdolnień i predyspozycji dzieci. Poza tym uczniowie szczególnie uzdolnieni w jakiejś dziedzinie, lub tylko nią zaciekawieni, mogą pracować w grupach fakultatywnych, natomiast ci, którzy mają trudności są otoczeni opieką terapeuty, pedagoga i logopedy.


'